• Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Artykuły Zasady gry Zasady gry w Squasha - krótko i na temat

Zasady gry squash

Kort squash

Zasady gry w squasha podane w wersji przyspieszonej tak aby można było szybko rozpocząć swoją przygodę z tym sportem. Osób poszukujących bardziej rozbudowane wersji odsyłam na stronę World Squash Federation (WSF zasady 2009).

Oto podstawowy zbiór zasad:

  • Mecz zaczyna się od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą - jeden z graczy wybiera którą stroną rakieta upadnie na podłogę (stronę widać po logo znajdującym się na końcu rakiety).
  • Osoba która wygrała losowanie wybiera z którego pola serwisowego chce rozpocząć. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.
  • Aby serw był prawidłowy muszą zostać spełnione następujące warunki:
    • serwujący musi mieć przynajmniej jedną nogę w polu serwisowym
    • piłka musi uderzyć jako pierwszą w ścianę przednią nad linią serwisową a pod liniami autowym (pamiętajcie - czerwone linie traktowane są jako aut!)
    • piłka wyląduje na ćwiartce kortu przeciwnika
  • Odbierający serw może stać w dowolnym miejscu pod warunkiem, że swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim ta odbije się od parkietu.
  • Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian. Jedyny warunek - musi uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę.
  • Punkt można stracić jeżeli:
    • piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona
    • piłka przekroczy dowolną linię autową
    • poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwisz odbicie przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke” o czym przeczytacie dalej)

Gra toczy się do 11 punktów. Każda akcja niezależnie od tego kto serwował kończy się zdobyciem punktu przez jednego z graczy. Tak więc jeżeli przy serwie zagrasz piłkę autową Twój przeciwnik otrzymuje punkt i przejmuje serwis.

Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (czyli tzw. "best of five"). Przy remisie 10-10 gra się do 2 punktów przewagi.

 

Przeszkadzanie na korcie

Jeżeli uważasz, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie zawsze możesz zgłosić tzw. LET`a (i tylko LET`a). Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa "LET please".

Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza Ci w dojściu do piłki gra się LET`a (czyli powtarza akcję). Również gdy uważasz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi zgłoś LET`a i wstrzymaj uderzenie. Bezpieczeństwo na korcie jest najważniejsze!

Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. "STROKE". Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu.

Jak zwykle w interpretacji LET`ów i STROK`ów jest wiele obszarów spornych - kontrowersje na tym tle występują bardzo często nawet (a może zwłaszcza?) na profesjonalnych turniejach.

Na koniec uproszczona zasady dla 2 sytuacji:

  • Przeszkadzanie dalej niż 1m od piłki:
    • mógł do niej dojść? --> LET
    • nie mógł --> NO LET
  • Przeszkadzanie bliżej niż 1m od piłki:
    • mógł ją uderzyć --> STROKE
    • nie mógł --> LET

I to by było na tyle. Pamiętajcie na samym początku zasady LET`ów i STROK`ów nie są tak bardzo istotne. Nauczycie się ich z czasem (lub jak niektórzy grający wiele lat - nigdy ;).

Z tego wszystkiego najważniejsza jest następująca zasada - nie zagrywaj piłki jeżeli możesz zrobić krzywdę drugiej osobie!

Dla tych leniwych znających język angielski krótki film informujący o podstawach - polecam!

Jeżeli chcecie zobaczyć jak grają profesjonaliści zapraszam do działu filmy squash!

 

Komentarze  

 
0 #54 Kierownik 2014-10-09 09:32
Propozycja uproszczenia letów, stroków i tym podobnych bzdetów dla graczy mniej wymagających, czyli prawie weekendowych, chcących sobie pograć, a nie zawracać głowy niuansami regulaminowymi: trafisz przeciwnika piłką, czy uderzysz rakietą- tracisz punkt . I tyle . Bez rozstrzygania, czy celowo, czy nie, przeszkadzał, podłożył się. zasłonił, bo na to szkoda czasu. No chyba, że trafi się taki cwany partner, co to lubi ślady po piłkach na skórze i taki ma sposób na zwycięstwo, wówczas zmieniamy partnera do gry. Miłej zabawy
Cytować
 
 
0 #53 Adi 2013-04-02 16:59
Dzienki przydaje sie
Cytować
 
 
+1 #52 Starter 2013-03-26 22:41
:-) Rewelacyjny Instruktarz :-)

Bardzo Pomocny !!!!

Pozdro....
Cytować
 
 
0 #51 Jagoda 2013-03-26 09:16
Spróbuję
Cytować
 
 
-1 #50 maslo 2013-01-12 14:58
Fajne ale kutra linia to aut
Cytować
 
 
0 #49 Piotr 2012-12-11 08:59
Dzięki Mariusz:)



W Gdyni próbuj z Andrzejem Gołębiowskim (znajdziesz go w zakładce "Trenrzy squasha" na stronie.
Pozdrawiam!
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież